Reviews of Scontrum Act VIII

Review of Scontrum Act VIII

Tak a je tu už ôsmy Scontrum Act. Opäť pod krídlami Rage in Eden Records (ex-War Office Propaganda) a opäť za účasti troch martial industrial projektov z rôznych krajín sveta. Tentokrát však svojou zostavou môjmu srdcu i ušiam bližší ako v minulosti. Pod nie veľmi podareným obalom albumu limitovaného na 369 kusov sa totiž skrýva produkt francúzsko-slovensko-poľskej kolaborácie March of Heroes, Phragments, Across the Rubicon.
Hneď v úvodnej trilógií sa prenesieme do ruského Stalingradu v časoch druhej svetovej vojny. V skladbách interpretovaných March of Heroes si však na pochod hrdinov musíme ešte počkať, keďže sa jedná o amosféru štylizovanú do obdobia pred bojom. Myšlienka sama o sebe principiálne dobrá a lákavá, nie však najštastnejšie interpretovaná. Romain celkom alibisticky vsadil na vtiahnutie do deja za pomoci dlhých intier, samplov hovoreného slova vojakov červenej armády. A tak sa stalo, že zo stopáže 15 minút, ktorou disponoval, nimi zaplnil prakticky jednu tretinu. Podobný postup by som skôr volil pri klasickom dlhometrážnom CD, kde by perfektne poslúžili na dotvorenie celkovej atmosféry. Takto je to len veľmi lacný trik. Hudba samotná tvorí len nenápadný a v podstate primitívny podmaz k spomínaným intrám a v momente, keď dostáva viac priestoru, pôsobí ako b-čková kopírka švédskej Sophie bez jasného hudobného konceptu. Prihliadnuc na Romainov predchádzajúci album March of Glory je to pomerne škoda ..
Nasledujúce Matejove skladby sú už v podstate stávkou na istotu (v dobrom slova zmysle). Phragments od vydania svojho posledného albumu The Burning World konečne zožína plody svojej niekoľkoročnej práce. Čoraz dynamickejšie napredujúci projekt z hlavného mesta Slovenska sa tentokrát predstavil v o čosi pochmúrnejšom duchu. Inokedy pompézny a viac orchestrálny martial industrial sa opäť odel do hladných kovových šiat z minulosti. Skvelé vokály z posledného albumu ostali tentokrát vynechané, vznikol priestor pre plaziace sa a zlovestne pôsobiace zvukové konštrukcie. Ich nosnou časťou sú už klasicky sample slákových nástrojov pôsobiace ozaj dôveryhodne a živo. Samé by však vyzneli neskutočne plocho a tak sú kombinované s rôznymi mechanickými zvukmi, nenápadnými bubnami a náznakmi noise, ktoré vždy obohacovali hudbu Phragments neskutočným spôsobom.

Projekt Across the Rubicon sa na scéne zjavil len vlani a aj to ako blesk z jasného neba. Spolupráca členov Cold Fusion, Rukkanor a Ab Intra zanechala impozantný dojem, ktorý sa týmto split albumom spredmetnil aj do značných očakávaní. ATR je charakteristický svojim pompéznym, nekompromisným zvukom, ktorý prakticky nepozná poľavenie. Na tomto materiále je v ňom navyše citeľný vplyv práve Cold Fusion. Nechýbajú spestrujúce recitačné vokály, bojové sample i ženský vokál, experimentálne a nenápadné použitie klavíru. Práve Across the Rubicon by mohli byť vzorom pre March of Heroes v tom „ako sa to má robiť.“
Suma sumárum sa jedná o veľmi slušné splitko, ktoré až na prípad prvého protagonistu dobre slúži na bližšie predstavenie jednotlivých interpretov. Ak ste teda zatiaľ neprišli do kontaktu s plnohodnotným albumom nejakého z nich, práve toto by Vás naň mohlo navnadiť.

Apocalypse